Frustration och lågt självförtroende är vanliga känslor hos barn med ADHD eftersom de har svårt att prestera på samma nivå som sina kamrater

För allmänheten / ADHD / ADHD hos barn

Tecken, diagnos & livspåverkan

En ADHD utredning kan bli aktuell då lärare och/eller föräldrar uppmärksammat tecken som kan tyda på att ett barn har ADHD.

Diagnosen ADHD ställs vanligtvis av en psykolog, psykiater eller specialistläkare, eser en noggrann utredning för att bedöma barnets symtom och livssituation. Tecken som kan tyda på att ett barn har ADHD handlar osa om beteenden som beskrivs nedan:

Svårigheter med uppmärksamhet: Barnet blir ofta och lätt distraherad vilket gör det svårt att fokusera, planera och komma igång samt genomföra uppgifter.

Hyperaktivitet: Barnet rör sig konstant, kan inte sitta still när det förväntas, pratar överdrivet mycket och verkar alltid vara "på språng."

Impulsivitet: Barnet agerar ofta utan att tänka på konsekvenserna, har svårt att vänta på sin tur och kan ha svårt att kontrollera sina känslor.

För barn med ADHD kan kan det vara en utmaning att avsluta skolarbeten eller andra uppgifter, även om de har förmågan att göra det. Det kan även ofta missförstå eller ignorera instruktioner och regler. Även vänskapsrelationer kan bli lidande eftersom dessa barn kan ha svårt att behålla vänner på grund av sitt impulsiva eller störande beteende. När det kommer till känslor kan dessa vara tuffa att reglera, vilket kan leda till snabba humörsvängningar och ilska.

Det är viktigt att notera att dessa symtom kan variera kraftigt mellan olika barn och att de också kan ändras med åldern. Dessutom kan andra medicinska eller psykologiska tillstånd ha liknande symtom, så det är viktigt att få en noggrann utvärdering av en professionell om du misstänker att ditt barn har ADHD. Diagnosen ställs vanligtvis genom att jämföra barnets beteende med de diagnostiska kriterierna som fastställs av en diagnosmanual (DSM-5).

Hur känner sig barnet

Barn med ADHD kan ofta känna sig frustrerade och misslyckade eftersom de har svårt att prestera på samma sätt som sina kamrater. Risken är stor att de utvecklar lågt självförtroende och känner sig missförstådda. Det är viktigt att ge dem stöd och förståelse för deras unika behov.

Frustration: De kan känna frustration över att ha svårt att hålla fokus, slutföra uppgifter eller hantera sina impulser. Det kan vara frustrerande att se hur deras symtom påverkar deras förmåga att prestera på samma sätt som sina kamrater.

Misslyckande: Barn med ADHD kan känna sig som om de inte uppfyller förväntningarna, både sina egna och andras. Detta kan påverka deras självkänsla och självförtroende negativt.

Förvirring: De kan bli förvirrade över varför de har svårt att kontrollera sina impulser eller varför de inte kan fokusera som andra. Detta kan leda till oro och självförnekelse.

Missförstådd: Barn med ADHD kan ofta känna sig missförstådda, både av vuxna och sina kamrater. De kan uppleva att deras beteende tolkas som brist på viljestyrka eller dåligt uppförande snarare än som en yttring av deras funktionsnedsättning.

Ångest: Många barn med ADHD upplever ångest på grund av de utmaningar de står inför. Ångest kan vara en reaktion på svårigheterna med att uppfylla förväntningar och krav i skolan, hemmet och sociala situationer.

Lågt självförtroende: De kan utveckla lågt självförtroende på grund av upprepade misslyckanden och kritiken de möter. Lågt självförtroende kan påverka deras självbild och deras tro på sin förmåga.

Det är viktigt att förstå och erkänna de känslomässiga utmaningar som barn med ADHD möter. Genom stöd, förståelse och professionell hjälp kan de lära sig att hantera sina känslor och utveckla strategier för att hantera sina symtom. Att ha en stöttande och öppen kommunikation med barnet är avgörande för att hjälpa dem att känna sig accepterade och älskade trots sina utmaningar.

Relation till syskon

Syskon till barn med ADHD kan påverkas av deras brors eller systers utmaningar. De kan känna sig bortglömda eller överbelastade om föräldrarna måste ägna mycket mer tid för stöd och uppmärksamhet åt barnet med ADHD. Det är viktigt att involvera och stödja alla barnen i familjen och uppmuntra en öppen dialog om ADHD. Här är några aspekter att beakta:

Känslor av bortglömdhet: Syskon till barn med ADHD kan ibland känna sig bortglömda eller negligerade eftersom föräldrarna kan behöva lägga mycket tid och uppmärksamhet på det barn med ADHD. Detta kan skapa känslor av avundsjuka och nedstämdhet.

Överbelastning: Syskon kan även känna sig överbelastade eftersom de kanske måste ta på sig extra ansvar eller stödja sitt syskon med ADHD. Detta kan vara särskilt utmanande om de inte har tillräckligt med stöd från vuxna.

Öppen dialog: För att hantera dessa känslor och stärka familjerelationer är det viktigt att uppmuntra en öppen dialog om ADHD inom familjen. Alla familjemedlemmar, inklusive syskon, bör ges möjlighet att uttrycka sina tankar och känslor.

Inkludera alla barnen: Det är avgörande att inkludera och stödja alla barnen i familjen. Detta kan inkludera att skapa tid för aktiviteter som inkluderar alla familjemedlemmar och att erkänna och fira varje barns unika intressen och prestationer.

Utjämna ansvar: Om möjligt kan föräldrar överväga att fördela ansvar och uppmärksamhet jämnt mellan barnen för att undvika känslor av orättvisa.

Genom öppen kommunikation och stöd skapas förutsättningar för att relationerna inom familjen stärkas och alla barn kan känna sig älskade och stöttade. Att förstå och hantera de utmaningar och känslor som syskon till barn med ADHD upplever är viktigt för att skapa en positiv familjemiljö.

Skolan

Barn med ADHD kan ha svårt i skolan på grund av sina koncentrationssvårigheter och impulsivitet. Det är viktigt att skolan samarbetar med föräldrarna för att skapa en stödjande miljö. Anpassningar som korta uppgifter, tydliga instruktioner och regelbundna pauser kan vara till hjälp. Här är några viktiga aspekter att beakta när det gäller skolan och ADHD:

Koncentrationssvårigheter: Barn med ADHD kan ha svårt att bibehålla fokus under längre tid. De kan snabbt bli distraherade av yttre stimuli eller sina egna tankar, vilket ofta påverkar deras förmåga att ta till sig undervisningen.

Impulsivitet: Impulsivitet kan leda till att barnet reagerar snabbt på situationer utan att tänka på konsekvenserna. I skolan kan detta manifesteras som att bryta mot regler, avbryta lärare eller interagera med klasskamrater på ett sätt som kan störa undervisningen.

För att stödja barn med ADHD i skolan är det viktigt att skolan och föräldrarna samarbetar. Här är några exempel på anpassningar och strategier som kan vara till hjälp:

Anpassade uppgifter: Kortare och mer strukturerade uppgifter kan vara mer hanterbara för barn med ADHD. Detta kan hjälpa dem att slutföra arbetsuppgifter mer framgångsrikt.

Tydliga instruktioner: Lärare kan ge tydliga och konkreta instruktioner för att undvika förvirring och osäkerhet. Användning av visuella hjälpmedel och steg-för-steg-instruktioner kan vara särskilt användbart.

Regelbundna pauser: Barn med ADHD kan dra nytta av korta regelbundna pauser för att minska rastlöshet och hjälpa dem att fokusera på nytt. Dessa pauser kan användas för att sträcka på benen, göra några snabba övningar eller ta några djupa andetag.

Individuella anpassningar: I vissa fall kan individuella anpassningar, såsom extra tid på prov eller mindre störande arbetsmiljöer, vara nödvändiga för att ge barnet de bästa förutsättningarna för att lyckas i skolan.

Det är viktigt att skolan är medveten om barnets ADHD-diagnos och arbetar tillsammans med föräldrarna för att skapa en stödjande miljö. Genom att tillhandahålla de rätta anpassningarna och strategierna kan barn med ADHD bättre hantera sina symtom och få en bättre och roligare skolgång.

Pedagogik

Pedagogik för barn med ADHD bör vara anpassad till deras individuella behov. Det inkluderar strukturerade lektioner, positiv förstärkning, och undervisningstekniker som stöder deras inlärning. Målet är att hjälpa barnet att utveckla färdigheter för att hantera sina ADHD-symptom. Här är några viktiga aspekter av pedagogiken för dessa barn:

Individanpassade metoder: Eftersom ADHD-symtom kan variera mellan olika barn, är det viktigt att använda individanpassade undervisningsmetoder. Lärare bör arbeta tillsammans med barnets vårdnadshavare och specialister för att utveckla en undervisningsplan som är anpassad till barnets specifika behov och utmaningar.

Strukturerade lektioner: Struktur och tydlighet är viktiga för barn med ADHD. Lärare kan använda tydliga scheman och rutiner för att hjälpa barnet att förstå vad de kan förvänta sig och på så sätt minska känslor av förvirring eller överväldigande.

Positiv förstärkning: Att använda positiv förstärkning, som belöningar och erkännande av prestationer, kan vara en effektiv metod för att främja önskat beteende och motivation hos barn med ADHD.

Aktiv inlärning: Aktivt engagerande undervisningstekniker, såsom praktiska övningar och interaktiva aktiviteter, kan vara mer effektiva än passiv inlärning för barn med ADHD. Dessa tekniker kan hjälpa dem att behålla fokus och intresse.

Utveckling av färdigheter: Målet med pedagogiken är att hjälpa barnet att utveckla färdigheter för att bättre hantera sina ADHD-symtom. Det kan innebära att lära sig strategier för att hantera impulsivitet, organisation och uppmärksamhet.

Genom att använda dessa pedagogiska metoder kan lärare och specialister ge barn med ADHD de verktyg de behöver för att blomstra i skolan och hantera sina symtom. Det är viktigt att skolan och föräldrarna samarbetar för att skapa en stödjande miljö som främjar barnets akademiska och personliga framsteg.


Sömn

ADHD är ofta kopplat till sömnsvårigheter på grund av ökad aktivitet, svårigheter att koppla av och oregelbundna rutiner. Sömnstörningar kan förvärra ADHD-symtom, vilket understryker betydelsen av att hantera och förbättra sömnen som en del av behandlingen. Det är viktigt att etablera en regelbunden sömnrutin och undvika stimulerande aktiviteter före sänggåendet. Ibland kan medicinering vara nödvändig för att hjälpa barnet att få en bättre nattsömn men det finns många andra strategier som bör prövas för att komma tillrätta med sömnen.

Mer information samt råd och tips finns att läsa i broschyren ADHD och Sömn.

ADHD och sömn


Omsorg

Barn med ADHD behöver stöd och förståelse från sina föräldrar och vårdgivare. Föräldrarna kan söka professionell hjälp för att lära sig att hantera och stödja sitt barn med ADHD. Omsorg inkluderar även att skapa en positiv och stödjande hemmiljö samt uppmuntra till fysisk aktivitet och hälsosam kost.

Omsorg för barn med ADHD sträcker sig bortom enkla rutiner och kräver en djupare förståelse för deras unika behov. Föräldrar och vårdgivare spelar en nyckelroll genom att aktivt söka kunskap och professionell vägledning för att förbättra sin förmåga att stödja och förstå sina barns utmaningar.

Att skapa en positiv och stödjande hemmiljö är en central del av omsorgen för barn med ADHD. Det innebär att etablera tydliga rutiner och strukturer, vilket ger barnet en känsla av stabilitet och förutsägbarhet. Tydlig kommunikation och öppen dialog mellan föräldrar och barn främjar förståelse och bidrar till att skapa en trygg miljö där barnet kan uttrycka sina känslor och behov.

Föräldrar och vårdgivare bör vara medvetna om att stödet sträcker sig bortom det dagliga och inkluderar en kontinuerlig dialog med skolan och andra samhällsresurser. Att samarbeta med lärare och andra vårdgivare ger möjlighet till en gemensam förståelse och ett enhetligt stöd för barnet i både hem- och skolmiljö.

Fysisk aktivitet och en hälsosam kost är ytterligare viktiga komponenter i omsorgen för barn med ADHD. Regelbunden motion har visat sig ha positiva effekter på koncentration och humör, vilket kan bidra till att hantera ADHD-symtom. En näringsrik kost, med betoning på balanserad kan också spela en roll i att stödja barnets övergripande hälsa och välmående.

I sammanhanget av omsorg är det avgörande att förstå att varje barn med ADHD är unikt, och därför kräver omsorgsfull anpassning av strategier och stöd. Genom att kombinera kunskap, empati och en aktiv engagemangsnivå kan föräldrar och vårdgivare skapa en kärleksfull och stöttande miljö som främjar barnets utveckling och välbefinnande.

OLIKA BEHANDLINGS-
ALTERNATIV

Samarbetet mellan patienten, familjen och vårdgivare är en central del av behandlingsprocessen. Vårdgivare strävar efter att skräddarsy behandlingen efter individuella behov och mål för varje person med ADHD, och få hen att fungera optimalt i både skolan, hemmet och på arbetsplatsen.

LADDA NER VÅRA TEMABROSCHYRER OM ADHD

ADHD och Kvinnor

Läs om hur ADHD påverkar kvinnor genom hela livet och medför försvårande omständigheter som rör skolgång, yrkeskarriär, ekonomi och sociala relationer.

Läsa online
Ladda ner
ADHD och Flickor

Läs om vilka symtom på ADHD som är vanligast hos flickor, vilka behandlingsmöjligheter som finns samt vilken hjälp och vilket stöd som flickor med ADHD behöver.

Läsa online
Ladda ner
ADHD och Sömn

I denna broschyr beskriver vi förekomsten av sömnproblem vid ADHD och ger råd och tips i syfte att hantera och förbättra sömnen som en del av behandlingen.

Läsa online
Ladda ner

FAKTA OM ADHD

Prevalens av ADHD:
Man räknar med att 5–7 procent av alla barn och 3 procent av vuxna har ADHD.

Diagnos och behandling:
Bättre kunskap och ökad medvetenhet har bidragit till att andelen personer som diagnostiseras med ADHD har ökat. Både barn och vuxna kan få diagnosen, och olika behandlingsalternativ finns tillgängliga, inklusive medicinering, kognitiv beteendeterapi samt anpassningar i skolan och på arbetsplatsen.

Pedagogiska utmaningar:
Barn och unga med ADHD kan stöta på utmaningar inom utbildningssystemet på grund av svårigheter med koncentration, organisation och impulsivitet. Tidiga insatser och stöd är avgörande för att hjälpa dem att trivas i skolan.

Vuxenliv med ADHD:
Många individer som diagnostiseras som barn upplever fortfarande de utmaningar som ADHD medför när de blir vuxna. Vuxna med ADHD kan stöta på utmaningar på arbetsplatsen, i relationer med andra, samt uppleva påverkan på den psykiska hälsan.

Allmänhetens medvetenhet och kunskap:
Det har skett en ökning av allmänhetens medvetenhet och kunskap om ADHD i Sverige. Detta har bidragit till en ökad insikt om symtom, möjligheter till diagnos och behandlingsmetoder.

Forskning och utveckling:
Forskning om ADHD fortsätter att bidra till en djupare förståelse av denna funktionsnedsättning, vilket har resulterat bättre behandlingsstrategier och förbättrade stödresurser.

Endast för vårdpersonal i Sverige!

Innehållet på denna webbsida riktar sig endast till dig som är vårdpersonal.