Forskningen pågår ständigt för att fördjupa vår kunskap och insikt i orsakerna till ADHD, och för att utveckla mer precisa och individanpassade behandlingsstrategier.
Prevalens av ADHD:
Man räknar med att 5–7 procent av alla barn och 3 procent av vuxna har ADHD.
Diagnos och behandling:
Bättre kunskap och ökad medvetenhet har bidragit till att andelen personer som diagnostiseras med ADHD har ökat. Både barn och vuxna kan få diagnosen, och olika behandlingsalternativ finns tillgängliga, inklusive medicinering, kognitiv beteendeterapi samt anpassningar i skolan och på arbetsplatsen.
Pedagogiska utmaningar:
Barn och unga med ADHD kan stöta på utmaningar inom utbildningssystemet på grund av svårigheter med koncentration, organisation och impulsivitet. Tidiga insatser och stöd är avgörande för att hjälpa dem att trivas i skolan.
Vuxenliv med ADHD:
Många individer som diagnostiseras som barn upplever fortfarande de utmaningar som ADHD medför när de blir vuxna. Vuxna med ADHD kan stöta på utmaningar på arbetsplatsen, i relationer med andra, samt uppleva påverkan på den psykiska hälsan.
Allmänhetens medvetenhet och kunskap:
Det har skett en ökning av allmänhetens medvetenhet och kunskap om ADHD i Sverige. Detta har bidragit till en ökad insikt om symtom, möjligheter till diagnos och behandlingsmetoder.
Forskning och utveckling:
Forskning om ADHD fortsätter att bidra till en djupare förståelse av denna funktionsnedsättning, vilket har resulterat bättre behandlingsstrategier och förbättrade stödresurser.
Det syndrom som nu kallas ADHD har beskrivits i den medicinska litteraturen sedan 1775.
Ref: Internationellt konsensusuttalande från World Federation of ADHD 2023
Innehållet på denna webbsida riktar sig endast till dig som är vårdpersonal.